Bromsbänken

Bromsbänken

I vår verkstad har vi en toppmodern bromsbänk som för det tränade ögat inte är en produkt man kan köpa utan ett eget bygge. Den började dock sitt liv som en Dynojet 150-1996 som endast mäter med inertia och en beräkningsformel för att få fram effekten på det fordon som står i bänken. Den har elstart (se bild) för de cyklar som behöver lite starthjälp eller har kick och man inte ”orkar” kicka igång. Nu är jag inget fan av inertia så tidigt bestämdes det att det skulle monteras en elbroms av tillräcklig storlek. Sagt och gjort, en Frenelsa retarder köptes in och jag ritade ett stativ för att montera den i linje med bänkens rulle.

Elbromsen

Det finns 3 stora fördelar med en broms som jag ser det, för det första MÄTS effekten med en sensor (strain guage) dvs den beräknas inte från en accelererande rörelse av rullen. Det andra är att det är enkelt att mappa ”svåra områden” enkelt då jag kan ”låsa” bromsen till givet varvtal och mappa cellerna vid olika spjällöppningar utan att varvet ändras. Detta är speciellt bra vid låga varv och lite gas, just det område man kör på i ”vanlig” stadskörning och kan irritera om hojen hostar eller rycker lite. Den tredje saken är att man bromsa ner hojen fort efter testet dvs den kommer ner fort under 2000rpm tex och kylningen blir bättre.

SP4 från SportDevices

Som styrning av denna bänk valde jag en SP4 från SportDevices, de har lång erfarenhet av just ”DIY” byggen av bromsbänkar för diverse lösningar. Idag är den utrustad med 4st Bosch lambdasonder med controllers från Innovatemotorsport, finns plats för 2 till om så önskas men 4 är mer än väl. De andra 2 ingångarna kan användas till vilken 0-5V signal som helst. Möjlighet att styra diverse servon/reläer finns också och det kommer jag utnyttja framöver när fas 2 i detta bänk-bygge startar.

Features

Med hjälp av fjärrkontrollen kan jag justera kylfläkt av/på men dessutom hastigheten med hjälp av en frekvensstyrning. Detta är väldigt bra då många racehojar har tagit bort termostaten och i vissa fall kan ha svårt att få upp temperaturen i motorn om fläktarna går för fullt. Har dessutom hojen ett loggsystem kan man se vilken motortemp den normalt jobbar på och justera kylfläktarna så man kommer så när den temperaturen som det går under mappningen i bänken. Jag kan också såklart starta och stanna ett test, jag kommer dessutom i en snar framtid kunna starta och stoppa en extra avgasfläkt. Justeringen med hojen placering på rullen görs också med fjärrkontrollen och en brytare så det är enkelt att titta rakt mot däcket och få en bra anliggning av däcket på rullen.

 

Som väderstation sitter det en enhet från SportDevices och jag använder SAE J1349 korrektionsfaktor. För varvtal finns både klämmor för tändkabel och lågnivåkabel.

 

Mappning kan ske både med tester (dyno-runs) eller i real-tid med direkt justering av mapp mot lambda, i fyra olika cylindrar simultant. Nu kräver det såklart att det finns möjlighet att ”sniffa” på varje grenrör vilket inte är vanligt på standard avgassystem.

Vi har mjukvaror och erfarenhet av följande produkter, Motec, Powercommander IIIusb, PCV, Ignijet, Kawasaki KIT-FI, Nemesis(Ducati), Bazzaz, TuneECU på hojar såsom Aprilia, Ducati, Yamaha, Suzuki, Honda, Kawasaki, MV Agusta, KTM. V-twin, V4 eller radfyra spelar ingen roll, hos SpoonValley Racing för de en grundlig mappning, gärna tillsammans med ägaren. Vi ser gärna att ägaren är med och ger sin input på hur hojen gick innan mappning och hur det går efteråt. Ingen ska åka härifrån utan att ha provat sin nya map.

 

 

Har ni frågor eller funderingar så ring 070-5570389 eller maila mr.j@spoonvalleyracing.se

 

Mvh

Joakim Augustsson

 

SpoonValley Racing © 2017